Upravit stránku

Co dělat, když si díte šlape na jazyk

Před několika týdny nastoupil do škol další ročník prvňáčků. Někteří z nich si do školních lavic možná přinesli řečovou vadu, které se budou v dospívání poměrně obtížně zbavovat. Logopedka Programu Health Plus, PaedDr. Dana Kutálková poradila, jak postupovat, když malé dítě ráčkuje, šišlá nebo začne koktat.

Mezi nejčastější řečové vady u dětí patří různé poruchy výslovnosti sykavek a hlásek L, R a Ř. A také koktavost. „Když se u dítěte objeví nějaká odlišnost od běžného vývoje řeči, je vždycky rozumné navštívit logopeda, byť třeba jednorázově. Logoped dokáže zjistit, zda jde o posun ve vývoji, či zda se začíná rozvíjet nějaký problém, který je nutné řešit,“ vysvětlila logopedka PaedDr. Dana Kutálková. Některé řečové obtíže lze odstranit i při jediné návštěvě ordinace, jiné terapie mohou trvat léta a vyžadují značnou trpělivost dítěte, rodiny i logopeda. Obecně platí, že čím dříve se s nápravou začne, tím méně času i úsilí je potřeba. Samozřejmě to platí i naopak. Vady řeči lze napravovat u dospívajících i dospělých lidí, ovšem nejlépe to jde právě v raném dětství. „Pokud dítě mluví málo, lze začít s občasnými návštěvami logopeda kolem 2,5 roku věku. Výslovnost lze ovlivňovat kolem 3,5 roku, terapie se zahajuje zpravidla po 4. roce. Koktavost vyžaduje okamžitý zásah, ať vznikne v jakémkoli věku. U dětí s opožděným vývojem řeči se většinou diagnóza upřesní po 3. roce života,“ upozornila. Závažné vývojové poruchy, jako je dysfázie, vyžadují cílenou logopedickou péči od útlého věku. Děti s rozštěpy nebo poruchami sluchu se dostávají do logopedické péče automaticky a velmi brzy. Některé děti s lehčími poruchami řeči se však do ordinace logopeda nedostanou, či je rodiče přivedou těsně před nástupem do školy. A to už je na rychlou a snadnou nápravu vad většinou pozdě.

Najít příčinu a odstranit ji
V případě poruch řeči u dětí je vždy zásadní otázkou, proč vývoj neběží bez problémů, kde je příčina poruchy. Tu je nutné najít a odstranit, či alespoň minimalizovat. „Zpravidla se k tomu využívá rozvoj motoriky a smyslového vnímání, především sluchové a zrakové pozornosti a paměti. Často je nutné věnovat se i dechovým cvičením. Pokud se podaří najít příčinu potíží a pomocí cílených her ji odstranit, často se vývoj dá do pohybu a problém vymizí spontánně,“ popsala PaedDr. Kutálková. Někdy to však nestačí a pak je potřeba využít některou z mnoha terapeutických metod či tréninkových programů, které se většinou individuálně přizpůsobují situaci a stavu daného dítěte. V případě lehčích vad terapie výslovnosti trvá průměrně půl roku, u koktavosti zhruba rok, ovšem jen za dobré spolupráce rodiny a vytrvalého cvičení. „Nejnáročnější je asi reedukace u dětí s poruchami sluchu nebo s dysfázií. V obou případech terapie probíhá celá léta a pokračuje i během školní docházky. Logopedická terapie však není určena jen dětem, ale i dospělým – i je trápí vadná výslovnost a další poruchy komunikace. Náprava je však obtížnější a časově náročnější, než u dětí,“ upozornila logopedka.

Prevence pro správný vývoj
Logopedie má k dispozici široké spektrum metod, které jsou odborně označovány za řízení fyziologického vývoje řeči. Využívají se nejenom k diagnostice a terapii řečových poruch, ale také k prevenci a profylaxi, tedy předcházení vzniku řečových vad. „Prevence je samozřejmě nejlepší, protože lze dítě otestovat a zjistit, jestli je vývoj řeči v normě. Případnou vznikající poruchu je možné rychle zachytit a vývoj navrátit do správných kolejí. Pokud rodiče přijdou brzo, máme dostatek času a využíváme postupy, které nezatěžují ani rodiče, ani děti. Jsou to spíše hry než nácvik,“ popsala logopedka. Pokud se časem ukáže, že přece jenom bude nutná cílená logopedická terapie, dítě už je na logopedku zvyklé a neztrácí se čas nutnou adaptací. „Díky prevenci lze navíc předcházet různým menším či větším traumatům a stresům, které mohou u dětí při nedostatcích v řeči vzniknout,“ dodala.
 

Raději dříve, než pozdě či vůbec
Pokud rodiče zanedbávají logopedickou prevenci a u dítěte se projeví nějaká porucha řeči, je důležité situaci řešit co nejdříve. „Když rodiče svěří dítě do péče odborníkovi až těsně před začátkem školy, tak je každá rada drahá, protože vývoj řeči u dítěte je téměř ukončen a času na terapii je málo. Většinou musí probíhat během školního roku, takže logopedická péče na dítě nakládá další nároky, jimž se musí na začátku školy přizpůsobit,“ konstatovala PaedDr. Dana Kutálková. Časově nenáročné a hravé preventivní metody navíc již nepřipadají v úvahu a je nutné využívat náročnější postupy řečové terapie. „Preventivní logopedická péče – malé, ale dlouhodobé úkoly, které je třeba systematicky plnit – jsou přitom velmi dobrou přípravou na pozdější školní docházku. Přirozenou součástí logopedické péče je i předškolní průprava. Je škoda to nevyužít a přivést dítě k logopedovi pozdě, nebo ho nepřivést vůbec,“ uzavřela logopedka. Programu Health Plus zajišťuje kompletní spektrum logopedické péče pro děti i dospělé, od prevence a profylaxe přes diagnostiku až po cílenou terapii, jež účinně pomáhá napravit všechny vady řeči a tak odstranit omezení v mezilidské komunikaci. Pokud máte v této oblasti jakékoli problémy, kontaktujte recepci naší polikliniky.