Upravit stránku

Jak provést jarní detoxikaci

Jaro je často spojováno s očistou organismu a prováděním rozmanitých detoxikačních kůr. Některé však mohou zdraví spíše uškodit. Jak správně postupovat při detoxikaci a jaké prospěšné potraviny či doplňky stravy použít, poradila dietoložka Programu Health Plus, PhDr. Karolína Hlavatá, PhD. V době současné epidemie koronaviru však rozhodně není vhodné praktikovat žádné náročné detoxikační metody. Ovšem zařadit do jídelníčku více zeleniny a ovoce a dodržovat zdravý životní styl může v aktuální situaci jen prospět...
 

Od konce zimy se v médiích objevují články o jarní detoxikaci. Lze z hlediska dietoložky říci, o co vlastně jde a zda lidské tělo detoxikaci potřebuje?
Velice záleží na tom, co si pod pojmem detoxikace představíme. Někoho napadne půst a popíjení bylinných čajů, jiný si k tomu přidá výplachy střev a speciální nápoje. Já osobně si představím určitá omezení, respektive vyřazení alkoholu a masa, a výrazné navýšení příjmu rostlinných potravin. Pokud je detoxikace správně uchopena, tak díky zvýšenému příjmu vitamínů, minerálních látek a tekutin může například pomoci v boji s jarní únavou a podpořit celkové fungování organismu. Důležitou součástí očisty organismu by měla být také péče o duševno, zařazení pohybu a co nejvíce pobytu na čerstvém vzduchu.

Jakým způsobem škodlivé látky alias toxiny pronikají do lidského těla?   
Toxiny se do organismu dostávají z prostředí, ve kterém žijeme, a samozřejmě také z jídla. Velký vliv má například způsob tepelné úpravy pokrmů. Při smažení na nevhodném tuku či při vysokých teplotách vznikají zdraví škodlivé látky. Podobně si škodíme třeba pojídáním chipsů, hranolek, připečeného pečiva a jiných potravin bohatých na škrob, v nichž vlivem vysokých teplot vzniká rizikový akrylamid. Nemusí jít ale jen o nevhodnou tepelnou úpravu, „paseku“ v našem těle mohou udělat i plísně nebo častá konzumace alkoholu. O kouření není třeba diskutovat.

Proč je detoxikace doporučována právě na jaře? Kdy s ní začít a jak dlouho by měla trvat?
Jaro k obnovení sil vyloženě nabádá, vše klíčí, je v rozpuku a na mnoho z nás naopak padá únava. Půsty praktikují téměř všechna náboženství, jejich účelem je vedle očisty těla i očista duše, rozjímání. Důvody pro dodržování postních dnů bývaly i praktické, protože s končící zimou docházely potraviny a bylo nutné šetřit. Obecně se dá říci, že s detoxikací je optimální začít koncem února nebo začátkem března a vytrvat alespoň do Velikonoc.

Objevují se různá doporučení, jak detoxikovat tělo. Jak se mohou lidé zorientovat v tom, jaké postupy mohou skutečně prospět? Nehrozí, že neodborné rady mohou spíše uškodit?
Mírnější detoxikační kůry zpravidla stojí na vyřazení potravin živočišného původu (maso, vejce, mléko a mléčné výrobky). Základem jídelníčku se stávají ovocné a zeleninové šťávy, zeleninové polévky, v menší míře celozrnné obiloviny, rostlinné oleje, hojně jsou používány zelené natě a bylinné čaje. Oblíbené jsou podpůrné prostředky, třeba výrobky ze zeleného ječmene nebo chlorelly, užívání probiotik a popíjení minerálních vod s projímavým účinkem. Tento typ detoxikace je relativně přijatelný, ovšem jen v případě, že není dodržován příliš dlouho, maximálně 14 dnů. Některé detoxikační kůry však mohou být velmi agresivní, v extrémní podobě v podstatě jde o několikadenní hladovku či pouhé popíjení zeleninových a ovocných šťáv. Nebezpečné mohou být i detoxikační kůry spojené s opakovanými výplachy střev, tzv. hydrocolon terapií. Výplach tlustého střeva se může jevit jako efektivní způsob očisty organismu, nicméně odborná veřejnost tento názor nezastává. Střevu a celému organismu nejvíce prospějeme dostatečným příjmem vlákniny a probioticky působících mikroorganismů, ať již v podobě přípravků z lékárny, nebo pravidelnou konzumací potravin, které probiotika obsahují (například zakysané mléčné výrobky či mléčně kvašená zelenina).
Vlivem přísných detoxikačních kůr se navíc v těle tvoří více volných kyslíkových radikálů a zvyšuje se míra stresu. Trpí i nervový systém, častá je úzkost, nervozita či nesoustředěnost.

Někteří lidé pro detoxikaci doporučují farmaceutické přípravky či doplňky stravy, jiní nedají dopustit na přírodní prostředky. Jakou z těchto cest je podle vás lepší se vydat?
Doplňky stravy nejrůznějšího charakteru jsou oblíbeným artiklem s velmi dobře zvládnutým marketingem. Je proto třeba nezapomínat na zdravý rozum a pokud se pro podobné výrobky rozhodnu, měly by být od certifikovaných prodejců, a ne z neověřených zdrojů. V rámci detoxikačních kůr jsou třeba velmi oblíbené zelené potraviny, kam se řadí i nápoj z mladého ječmene a mladé pšenice, obvykle prodávaný v podobě sušeného prášku, nebo řasy, jako je třeba chlorela či spirulina. Výsledky studií jsou sice nadějné, ale rozhodně ne jednoznačné. Každopádně by tyto doplňky neměly být užívány bez porady s lékařem, protože například chlorela může pro svůj vysoký obsah vitaminu K snížit účinnost warfarinu. Spirulina zase může obsahovat těžké kovy. Celkově je otázkou kvalita prodávaných produktů, zvažuje se totiž i možné riziko kontaminace plísněmi.

Jsou nějaké postupy pro účinnou detoxikaci organismu, které máte osobně vyzkoušené a které byste doporučila?
Záleží na úhlu pohledu. Nejsem zastánce drastických opatření, sázím na úpravu jídelníčku, případně s přídavkem probiotik. Rozhodně prospěje také abstinence od alkoholu a celkově zlepšení pitného režimu. Vřele doporučuji také cvičit jógu a trávit co nejvíce času v přírodě.

Jakou roli v detoxikaci hraje pitný režim? Jaké nápoje lze doporučit?
Pitný režim je jistě velmi důležitý, pomáhá odvádět z těla škodlivé látky a zlepšuje i zažívání. Tradičně se v období očistných kůr používá nálev z mladých kopřiv, nejlépe 2 šálky denně po dobu 14 dní.

Mohou si lidé nastavit proces detoxikace sami, nebo by se měli raději poradit s nějakým odborníkem? Jak mají postupovat třeba chronicky nemocné osoby?
Určitě je lepší se poradit, již jsem zmínila třeba vztah mezi některými zelenými potravinami a vitaminem K. Vyloženě nebezpečná může být detoxikace pro onkologicky nemocné, kteří tak činí ve víře, že nádor tzv. „vyhladoví“. Bohužel tomu tak není, jediným výsledkem je značné vyčerpání rezerv organismu. Takový člověk pak nemá dost sil zvládat náročnou onkologickou léčbu a jeho prognóza se výrazně zhorší. Podobně nejsou detoxikační kůry vhodné ani pro jinak nemocné či mladé lidi, protože každý vyvíjející se nebo nemocný organismus nezbytně potřebuje mít dostatečný příjem energie a všech živin, vitaminů a minerálních látek, aby byl v dobrém nutričním stavu. Bohužel přínosy různých detoxikačních kůr nebo užívání určitého očistného přípravku jsou popisovány velmi sugestivně a mnoho lidí se nechá zlákat.

V rámci očisty organismu je někdy doporučována pravidelná „hladovka“, obvykle má jít o 24hodinový půst jednou měsíčně, nebo dokonce jednou týdně. Může to být z lékařského pohledu prospěšné pro zdraví, či spíše naopak? Jaké zásady je při hladovce třeba dodržet?
Opět záleží na individuálním přístupu. Jednodenní hladovění člověku neublíží, ale není pro každého. Obecně jsou totiž lidé, kterým celodenní hladovka nevadí, naopak se cítí dobře. Jsou tu ale i lidé, kteří když nemají jídlo 3 hodiny, propadají do hypoglykemických stavů a jedinou jejich myšlenkou je „chci jíst“. Pro ně logicky hladovka není. Ale i ti, kteří hladovku zvládají, by měli popíjet alespoň zeleninové šťávy a myslet na to, že jim mohou chybět bílkoviny a v následujících dnech je doplnit.

Průběžnou očistu organismu od škodlivých toxinů může podpořit úprava jídelníčku, třeba zařadit některé potraviny, které mají mít detoxikační účinky. Máte nějaké doporučení?
Výbornou záležitostí je například mléčně kvašená zelenina, bohatá na vlákninu a probiotické bakterie. Její příprava je vcelku jednoduchá a zvládnete ji i doma.

Můžete na závěr prozradit pár tipů, jak si lidé mohou nastavit zdravý jídelníček, aby si udrželi zdravou váhu a mohli se obejít bez diet? Na co se mají především soustředit?
Podle zkušeností vím, že významnou úlohu sehrává jistá pravidelnost v jídle a pestrost stravy s dostatečným příjmem bílkovin a vlákniny. Hodně udělá i psychická vyrovnanost, protože když bojujete se stresem, je jídlo mnohdy způsobem uvolnění. Takže pokud je to jen trochu možné, myslete nejen na své tělo, ale i na duši... :)

Děkujeme za rozhovor.

Foto: Depositphotos.com