Upravit stránku

Desatero rad, jak předejít vánočnímu přejídání

Vánoce mohou velmi snadno zhatit celoroční úsilí o dodržování zásad zdravého jídelníčku s optimálně vyváženou skladbou potravin. Je tak lákavé přestat alespoň na pár dní hlídat množství i kalorickou hodnotu jídla na stole, aktivní pohyb vyměnit za polehávání u televizních pohádek, zpříjemnit si sváteční dny svařeným vínem, punčem či vaječným koňakem... Konfrontace vánočních radovánek s osobní váhou pak ovšem bývá nemilosrdná. „Během vánočních svátků obvykle sníme více jídla, než potřebujeme, aniž bychom nadbytek kalorií kompenzovali pohybem. Dochází proto k vzestupu váhy, která se v následujících měsících obtížně snižuje na původní hodnotu,“ potvrzuje vedoucí lékař kliniky Programu H Plus Doc. MUDr. Jan Kábrt, CSc. a připojuje i několik praktických rad a doporučení, jak riziko vánočního přejídání eliminovat:

  • Jezte více chodů s malými porcemi.
  • Kapr je kvalitní ryba, ve srovnání s ostatními sladkovodními rybami však poměrně kalorická. Méně tučný je candát, pstruh nebo štika, navíc obsahují příznivější poměr bílkovin k tukům. Nejzdravějším způsobem přípravy ryby je vaření v páře. Do vody se přidá kořenová zelenina, koření a lžička octu. Ryba se na 10 – 12 minut položí na rošt, nad vroucí vodu. Takto zhotovené jídlo obsahuje více vitamínů a ryba neztrácí svou přirozenou konsistenci, barvu a chuť.
  • Zkuste netradiční, exotická jídla se zeleninou a čerstvým ovocem (např. sushi).
  • Vynechejte chipsy, slané oříšky, bramborový salát s majonézou.
  • Destiláty a sladká vína nahraďte střiky ze suchého vína. Zdraví prospěšnou alternativou alkoholických nápojů jsou čaje.  Černý čaj obsahuje kofein, což je alkaloid s mírným stimulačním účinkem, který zlepšuje duševní výkonnost, ale může působit agresivněji na náš kardiovaskulární systém.  K pohodě Vánoc se výtečně hodí čaj zelený. Obzvláště příznivé účinky na náš organismus má jasmínový čaj.  Zlepšuje funkci ledvin (brání tvorbě kamenů, zabraňuje zažívacím problémům) a povzbuzuje mozkovou činnost.
  • Místo klasické veky použijte celozrnné pečivo nebo pomazánkou ozdobte plátek zeleniny (např. okurku, mrkev).
  • Tácek s cukrovím dávejte na stůl jen tehdy, když přijde návštěva nebo jej vyměňte za misku s čerstvým ovocem a zeleninou.
  • Naučte se zdvořile odmítnout větší množství nabízeného jídla, hostitelé se určitě neurazí, když jen ochutnáte.
  • Najděte si vhodnou fyzickou aktivitu, běžte se projít, sportovat společně s rodinou či přáteli. Pravidelně se važte.
  • Nekupujte před Vánoci zbytečně mnoho jídla do zásoby. Raději se vraťte k duchovním  hodnotám vánočních svátků, které rozhodně nespočívají v přejídání a rozdělování drahých dárků.