Upravit stránku

Jak zdravě zhubnout

Se začínajícím jarem mnozí lidé touží zhubnout a zkoušejí různé, někdy až drastické diety, které je mají zbavit nadváhy. Ale tyto cesty vedou obvykle k jojo efektu, tedy k opětnému nárůstu váhy, a někdy také ke zbytečným zdravotním problémům. Způsob, jak zhubnout zdravě a úspěšně, poradila nová dietoložka Programu Health Plus PhDr. Karolína Hlavatá, PhD.

Podle statistik trápí téměř polovinu české populace nadváha, každý pátý muž a žena trpí obezitou spojenou s mnoha zdravotními obtížemi. Jaké jsou příčiny této situace?
Faktorů, které současnou situaci ovlivňují, je více, ale značný podíl má genetika, a to až ze 60 procent. Dědí se například sklony k pohybu, schopnost spalovat tuky či chuťové preference. Obrovskou úlohu hraje i to, že se dědí „společný talíř“, tedy zvyklosti, jak a co daná rodina jí. Navíc se hovoří o tom, že žijeme v tzv. toxickém prostředí a těch nezdravých lákadel je na nás prostě moc. Velkým problémem jsou slazené nápoje, zvyšující se obliba pokrmů z fast foodů a nedostatek pohybu. Náš životní styl je navíc mnohdy spojen se zvýšenou stresovou zátěží a pod vlivem stresu se lidé často uchylují k jídlu jako ke stresovému ventilu.

Vzhledem k vysoké míře nadváhy v ČR potřebuje značná část populace držet dietu. Jaká by tedy měla být správná a zdravá dieta, která splní svůj účel?
V první řadě je mylné říkat, že člověk potřebuje dietu. Základem je úprava životního stylu tak, aby daný jedinec nejen zhubnul, ale také si váhový úbytek udržel. To vyžaduje, aby si nastavil správný jídelníček, který váhu sníží a udrží ji nižší, ale zároveň mu bude chutnat a vyhovovat. Takže nemluvme o dietě, ale o individuální změně jídelníčku, která bude člověku příjemná. Hubnutí je běh na delší trať. Nemá smysl držet 14 dní dietu, hladovět, jíst jen vajíčka a grepy a potom se naprosto přecpat. To nemá žádoucí efekt. Je ideální probrat nastavení jídelníčku s odborníkem, optimálně s nutričním terapeutem. Pokud už se ručička na stupnici BMI (Body Mass Index) přehoupne do zóny obezity, tak by se daný člověk měl svěřit do péče lékařů – obezitologů. Protože obezita je nemoc, k níž se často přičleňují další zdravotní komplikace, a je potřeba ji začít řešit lékařskou cestou, pouhé poradenství a změna jídelníčku nestačí.

Někteří lidé drží poměrně drastické diety. Nemůže to lidskému zdraví spíše uškodit?
Určitě může. Mnohé diety bývají velmi jednostranné a nedávají organismu to, co potřebuje. Pokud jsou postaveny hlavně na zelenině, člověku začnou postupně chybět bílkoviny, mohou se objevit zažívací problémy a další zdravotní obtíže. Navíc jsou tyto diety většinou spojeny s jojo efektem, takže zbytečně zatěžují organismus, ale nepřinášejí výsledek. Opakované a neúspěšné držení diety navíc u lidí vyvolává frustraci a další nepříjemné psychologické stavy. Proto je vždy lepší řešit příčinu nadváhy než zkoušet nějaké extrémní dietní experimenty.

Když k vám přijde klient, který neúspěšně zkoušel různé diety, jak s ním budete pracovat?
Jak vlastně probíhá návštěva u dietologa? Hned na začátku potřebuji zjistit, jak a co daný člověk jí, proto od něj musím získat týdenní záznam jeho jídelníčku. Člověk by po dobu zápisu neměl měnit své stravovací zvyklosti a jíst tak, jak je zvyklý, aby záznam zachytil skutečný stav. Je potřeba zaznamenat také pitný režim a s těmito informacemi lze dále pracovat. Dietolog pak navrhne úpravu jídelníčku a životního stylu tak, aby to klientovi vyhovovalo a změna zároveň přinesla pozitivní zdravotní výsledky. Obecně lze tedy říci, že při hubnutí vůbec nejde o diety, cestou k cíli je upravit životní styl jako celek. A motivovat daného člověka k tomu, že změna má smysl.

Lze říci, v čem dělají Češi při nastavení jídelníčku a stravovacích návyků největší chyby?
Obecným problémem jídelníčku u Čechů je nízká pestrost stravy, celkově jsme konzervativní ve výběru potravin. Problematický je i nepravidelný stravovací režim, hlavně u dospívajících či zaměstnaných lidí. Velmi často nesnídají, přitom odborné studie mluví poměrně jasně. Kdo nesnídá, má vyšší riziko přejídání ve večerních hodinách, s čímž souvisí riziko rozvoje obezity, potažmo cukrovky, a také celkově nižší výkonnost. Zásadním neduhem u dětí i dospělých je nadměrné pití slazených nápojů, energetických drinků, přislazovaných minerálek a podobně. K úspěšnému snížení hmotnosti a celkově zdravějšímu životu přitom často stačí dodržovat pravidelný stravovací režim, konzumovat co nejpestřejší stravu a do pitného režimu místo slazených nápojů zařadit vodu a další neslazené nápoje.

Platí podle Vás názor, že zdravá životospráva, vyvážený jídelníček a přiměřený pitný režim jsou nejlepší prevencí proti civilizačním chorobám? To určitě platí. V první řadě se jedná o prevenci proti nadváze a obezitě a s tím souvisejících metabolických onemocnění jako diabetes II. typu, dislipidemie, vysoká hladina cholesterolu či vysoký krevní tlak. Působí také preventivně proti celé řadě nádorových onemocnění, třeba proti nádorům prsu u žen či rakoviny prostaty u mužů. Výživa také úzce souvisí s rakovinou tlustého střeva u obou pohlaví a je často způsobena tím, že má daný člověk vysoký příjem sekundárně zpracovaného masa a málo vlákniny. Pomocí úpravy jídelníčku je rovněž možné řešit celou řadu autoimunitních chorob, příkladem je poměrně rozšířená celiakie. Strava má tedy na zdravotní stav opravdu zásadní vliv. Mnohem větší, než si mnoho lidí uvědomuje.

Děkujeme za rozhovor.