Upravit stránku

Podzim a deprese

Statistiky říkají, že příznaky deprese se „nejlépe“ a nejrazantněji rozvíjejí v listopadu. Příčinou je souběh více faktorů, hlavní jsou přírodní, dané sezonou (rapidní úbytek denního světla a venkovní teploty) a sociální (nával pracovních a společenských úkolů souvisejících s koncem roku, cíle diktované společností nejsme schopni jako jedinci splnit a máme proto pocit selhání). Můžeme se bránit různými prostředky, odbornými i domácími, s větším či menším individuálním efektem…
Odbornou péči v rozsahu svého oboru zajistí psycholog nebo psychiatr (ten na rozdíl od psychologa může předepisovat vhodné léky), v lehčích případech postačí péče praktického či rodinného lékaře nebo internisty (lékaři - optimisté uvádějí, že 15 % pacientů interní ordinace patří vlastně psychiatrovi, pesimisté tvrdí, že i přes 30 %). V případě obavy z postižení rozmanitými příznaky deprese je dobré zajít za svým lékařem, který může poradit různé triky týkající se způsobu života, případně předepsat jednodušší léky, nebo doporučit konzultaci specialistou.
Uvedu zde některá režimní opatření (zjistíte, že je vlastně znáte), jež může zkusit každý. Používám je v radách jak svým pacientům, tak příbuzným a přátelům, a ovšemže i sama na sobě a své rodině… Ráno hned po probuzení si pořádně, naplno sviťte všude, kde se pohybujete. Pořiďte si domů světelné zdroje s denním spektrem nebo do žluta; léčba depresí je úspěšně doplňována fototerapií, dokonce existují speciální lampy se svítivostí až 10 000 luxů a jako novinka LED přenosná lampa v barvě letní oblohy vhodná do práce.
Snídejte. Nejlepší jsou potraviny obsahující prekursory serotoninu – banán, kakao, čokoláda – například banán pokrájený na kolečka, posypaný pravým kakaem, müsli s banánem, jogurtem a ořechy, jako nápoj teplé kakao nebo čokoláda – tyhle nápoje by mohly stačit tomu, jehož žaludek ještě spí… Jezte více ryb, výzkumy potvrdily, že omega-3 mastné kyseliny, obsažené hlavně v tučnějších rybách, omezují příznaky deprese. Pokud budete jíst aspoň trochu pravidelně a kvalitní potravu, vyhnete se zhoršením a výkyvům nálady způsobeným vynecháváním jídel.
Choďte pěšky. Lze tak pojmout i část cesty do práce, také večerní procházky mají svůj půvab, leccos si můžete promyslet, se „spoluchodcem“ i prohovořit, a tak si vyčistit hlavu. Podle posledních studií již 20 minut i mírné fyzické aktivity denně vám pomůže vylepšit náladu a celkový psychický stav. Dlouhodobé pravidelné cvičení může zabránit opakovaným depresím (říká se tomu závislost na endorfinech).
V práci si sviťte také poctivě, a pokud nutně potřebujete pauzu, udělejte si ji – nepřepínejte se, výkonnější nebudete, naopak! Snažte se rozpoznat stresové signály (podráždění, žaludeční a střevní obtíže, bolesti v zádech, poruchy paměťových funkcí) a zpomalte, identifikujte zdroje vašeho stresu či deprese a snažte se jim vyhnout či je odstranit.
Důležitý je kvalitní spánek. Obvyklý průměr je 7 hodin, individuální rozptyl je ale značný. Mějte pohodlnou postel dostatečných rozměrů, zútulněnou čímkoli, co se vám zamlouvá, což platí i pro to, co má být po ruce, jako stolek a lampa. Pořiďte si vyhovující polštářek, to je někdy těžké, ale vyplatí se najít svůj ideál. Choďte spát každý den pokud možno ve stejnou hodinu. Večer si dejte opět klasické teplé kakao nebo čokoládu a před spaním lze rovněž využít největšího přírodního zdroje melatoninu, iniciátora dobrého spánku – třešní! Lze sníst cokoli z nich vyrobené – jogurt, tvarohový krém či sýr s třešněmi zavařenými, sušenými, kandovanými a... už vás to napadlo? Přeci třešňový likér, šláftruňk (a to tehdy melatonin neznali…) !
Listopad je ale také velkou inspirací svou barevnou škálou: nádherné barvy listí, zralého ovoce a zeleniny, slunce v dramatických oblacích! Teplé barvy listopadu se báječně hodí k zateplení domovů, pracovišť, šatníků a žaludků. Hledejte vhodné objekty a jídla, dají se najít hotové skvosty, třeba ty neuvěřitelné tykvičky nebo dýňová polévka. Můžete je dávat, ale i dostávat. Říká se, že je lepší obdarovávat, ale důležité je i dostávat. Obzvláště pokud se noříte do beznadějných mlh deprese.
MUDr. Kateřina Bičíková